Een betere voetballer worden door simpele oefeningen

Een betere voetballer worden door simpele oefeningen


Een betere voetballer worden door simpele oefeningen Voetbal, de meest gespeelde en populairste sport in Nederland. Bijna alle kleine jongetjes en in minder mate meisjes dromen ervan om prof te worden. Maar hoe kun je nou eigenlijk een betere voetballer worden? In dit artikel vind je simpele oefeningen om beter te worden of je kind tot een betere voetballer te maken.

Voor de kabouters; begin met turnen om een betere voetballer te worden

Tegenwoordig is het al mogelijk om op zeer jonge leeftijd ik voetbal te gaan. Natuurlijk is dat leuk om te doen en leuk om te zien, maar of het verstandig is? De jonge kinderen krijgen natuurlijk al wel een beetje balgevoel, maar ze leren nog niet echt voetballen. Nee, veel slimmer zou het zijn als je de kinderen bijvoorbeeld laat turnen, ook wel peutergym genoemd. Bij deze sport leren ze hun lichaam gebruiken op allerlei soorten manier en weten ze precies welke spieren ze moeten gebruiken voor bepaalde bewegingen. Ze leren hun eigen lichaam dus goed kennen en tevens zullen ze, ook niet onbelangrijk bij het voetbal, veel evenwicht leren houden bij het gym. Na twee of drie jaar kunnen de kinderen dan natuurlijk alsnog op voetbal gaan en zullen ze alsnog genoeg tijd hebben om een prof te worden.

Het is wel belangrijk om te luisteren naar de wensen van het kind, voetbal of turnen gaat niet boven alles, plezier is en blijft het belangrijkste in voetbal.

Bal aanname verbeteren

De bal aannemen is een belangrijk onderdeel van het voetbal. Als je geen goede aanname hebt is het moeilijk om een heel goede speler te worden. Door een goede aanname te hebben kun je snel handelen en direct de bal weer verder spelen. Je aanname moet je vooral in wedstrijden en op training oefenen.

Maar er is ook een oefening waarbij je in je eentje je aanname kunt trainen. Je bent hiervoor alleen een muurtje en een bal nodig. Trap de bal tegen het muurtje en probeer de bal goed aan te nemen als deze weerkaatst, doe dit zo, dat de bal mooi voor je blijft liggen binnen een straal van een halve meter. Doe dit net zo lang totdat het goed gaat, met je rechterbeen, maar ook met je linkerbeen.

Zodra je dit goed kunt, kun je het jezelf iets moeilijker gaan maken. Probeer nu de bal tegen een muurtje te schieten, aan te nemen en vervolgens gelijk weer de bal tegen het muurtje te schieten. Je mag de bal dus maar 1x tussendoor aanraken voordat je hem weer tegen de muur schiet. Als je meer dan 1x nodig hebt om de bal aan te nemen, dan is je aanname nog niet goed getraind. Oefen dit ook met links en met rechts en met hoge en lage schoten.

Je kunt deze oefening verder nog moeilijker maken door je te beperken door alleen je linkerbeen of alleen je rechterbeen te gebruiken, of telkens afwisselen. Ook kun je de afstand vergoten of verkleinen tussen jou en het muurtje of gewoon de bal harder of zachter schieten. Ten slotte kun je nog de ondergrond veranderen. Probeer dit op een heel plat stukje straat, een heel hobbelig grasveld of bijvoorbeeld een nat grasveld.

Je balgevoel verbeteren door het hooghouden op een bepaalde manier te trainen

Hooghouden is in principe in een voetbalwedstrijd niet zo belangrijk, maar het is wel leuk om te doen en je krijgt er ook veel balgevoel door. Balgevoel is wel belangrijk om een goede voetballer te worden, daarom wordt hieronder uitgelegd hoe je dat kunt trainen.

Als je nog niet kunt hooghouden begin dan met de bal 1x raken, 1x laten stuiteren, 1x raken en weer 1x laten stuiteren, enzovoort. Op het begin is dit moeilijk, maar je zult het na een poosje onder de knie krijgen. Ga daarna verder met hooghouden zonder stuiter. Als je dat eenmaal zonder problemen kunt, wat lang duurt dan kun je verder naar de volgende stap.

Oefen het hooghouden met alleen je knieŽn, oefen daarna het hooghouden met alleen je hoofd. Als je dit allemaal goed kunt, kun je gaan combineren op volgorde. Ga dus hooghouden (zonder dat de bal de grond raakt) in een bepaalde volgorde die je van te voren hebt bedacht, bijvoorbeeld: voet, knie, hoofd, voet, knie, hoofd enzovoort. Verander je volgorde ook regelmatig, maar zorg wel dat je altijd doet wat je van te voren hebt bedacht, het is namelijk moeilijker om het in een bepaalde volgorde aan te houden dan dat je zomaar een willekeurige volgorde aanhoudt. Door deze oefeningen leer je veel balgevoel op te doen. Daardoor zullen je aanname en schot ook weer beter worden.

Je schot met je slechte been trainen

Ben je rechts? En kan je niet zo goed met links schieten? Of andersom natuurlijk, dan heb ik hier een goede oefening voor je. Deze is zelfs zonder bal.

Voor het voorbeeld ga ik er even vanuit dat je rechts bent en dus met rechts het beste kan schieten. Ga op je rechterbeen staan en til je linkerbeen gewoon omhoog. Veer een beetje door je rechterknie heen en weer, maar zorg dat je blijft staan door evenwicht te houden. Maak het jezelf steeds moeilijker door bijvoorbeeld met je linkerbeen trap bewegingen te maken in de lucht. Als je dit regelmatig eens een paar minuten doet dan zorg je dat je meer evenwicht krijgt met je rechterbeen, waardoor je beter met links gaat schieten.

Vaak hebben rechtsbenige spelers een minder goed evenwicht op hun rechterbeen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar dat is natuurlijk niet zo. Als je met links schiet moet je op je rechterbeen namelijk je evenwicht houden.

Fysiek beter worden

In de B-tjes en A-tjes gaat de sterkte van je lichaam ook een rol spelen in het voetbal. Er zijn maar weinig voetballers die zonder krachtige spieren erg goed kunnen zijn. Je hoeft niet enorme spieren te hebben, maar een beetje een brede borstkas kan wel erg handig zijn in fysieke duels. Dit kun je gewoon trainen met bepaalde fitness oefeningen.

Trucjes en je dribbel oefenen

Zet op een grasveldje een aantal pionnen neer en oefen een aantal trucjes zo vaak dat je er gek van wordt. Je zult zien dat je beter wordt in het trucjes. Zorg nu dat je tussen pionnetjes door slalomt (ook wel zigzaggen genoemd) en voer ondertussen je trucjes uit. Je kunt dit ook nog combineren met 'De aanname oefening' door aan het eind van de slalom de bal zo snel mogelijk tegen de muur te schieten en vervolgens weer terug te slalommen.
Broninfonu.nl
Bekeken5615
*De leeftijd is een indicatie. Het niveau van het kind is bepalend voor de groep waaraan hij kan deelnemen.

Technienkvoetbalopleidingen12x
- van

#

Trainingen

Categorie

Dag

Tijd

Duur

Leeft.

Status

01 SoccerSkills (Fortaleza) VoetbalTechniek Di 18:00-19:00 60 min 8 t/m 12 Inschrijven
02 SoccerSkills (Coritiba) VoetbalTechniek Ma 18:00-19:00 60 min 8 t/m 12 Inschrijven
03 SoccerSkills (Botafogo) VoetbalTechniek Zo 10:00-11:00 60 min 6 t/m 8 Inschrijven
04 SoccerSkills (Fluminense) VoetbalTechniek Zo 11:00-12:00 60 min 7 t/m 9 Inschrijven
05 SoccerSkills (Flamengo) VoetbalTechniek Zo 12:00-13:00 60 min 10 t/m 12 Inschrijven
06 SoccerSkills (Vasco da Gama) VoetbalTechniek Zo 13:00-14:00 60 min 10 t/m 12 Inschrijven
07 SoccerSkills (Palmeiras) VoetbalTechniek Zo 14:00-15:00 60 min 10 t/m 12 Inschrijven
08 SoccerSkills (Santos) VoetbalTechniek Zo 15:00-16:00 60 min 10 t/m 12 Inschrijven
09 SoccerSkills (Corinthians) VoetbalTechniek Zo 16:00-17:00 60 min 10 t/m 12 Inschrijven
10 SoccerSkills (Sao Paulo) VoetbalTechniek Zo 17:00-18:00 60 min 10 t/m 12 Inschrijven
11 SoccerSkills (Vitoria) VoetbalTechniek Zo 18:00-19:00 60 min 10 t/m 10 Inschrijven
12 SoccerSkills (Gremio) VoetbalTechniek Zo 19:00-20:30 90 min 12 t/m 14 Inschrijven
Snelheidvoetbalopleidingen2x
- van

#

Trainingen

Categorie

Dag

Tijd

Duur

Leeft.

Status

01 SoccerSpeed (Cruzeiro) VoetbalSnelheid Do 18:00-19:00 60 min 8 t/m 12 Inschrijven
02 SoccerSpeed (Internacional) VoetbalSnelheid Wo 18:00-19:00 60 min 8 t/m 12 Inschrijven